Hurtownie Dropshipping 2020 – jak wybrać hurtownię do współpracy w dropshippingu

Czym powinien kierować się e-sklep poszukując hurtowni do współpracy w dropshippingu? Jak wybrać dobrą hurtownię?

Obowiązki hurtowni przy współpracy w formule dropshippingu obejmują bardzo istotne aspekty funkcjonowania sklepu w e-handlu. Są to:

  • kompletowanie towaru
  • pakowanie towaru
  • realizacja zamówień
  • wysyłka towaru
  • zwroty

To działania wymagające dużej odpowiedzialności, rzetelności, profesjonalizmu oraz sprawności. Dlatego tak istotne jest, aby właściciel sklepu internetowego znalazł czas na wybór odpowiedniej hurtowni.

Prowadząc działalność w formule dropshippingu właściciel sklepu jest w komfortowej sytuacji – może zająć się sprzedażą oraz np. zaplanowaniem i realizacją strategii marketingowej oraz rozwojowej, bowiem dużą część innych zadań przejmuje za niego hurtownia dropshipping.  Zanim jednak podejmie te działania powinien dokładnie przyjrzeć się hurtowniom, z jakimi planuje nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę następujące względy:

Asortyment

Jeśli e-sklep wybrał już rodzaj asortymentu, jaki chce sprzedawać a dana hurtownia ten towar posiada, konieczne jest sprawdzenie:

  • ilości towaru
  • ilości sztuk danego modelu (np. w przypadku ubrań)
  • ilości wariantów danego towaru
  • ilości wariantów kolorystycznych

Im większa ilość i różnorodność towaru, jaki oferuje właściciel e-sklepu tym większe jego poczucie bezpieczeństwa. Musi on bowiem być przygotowany na sytuacje, w których dany model produktu sprzeda się w bardzo szybkim tempie. W przypadku asortymentu takiego jak ubrania albo buty, niektóre rozmiary są kupowane dużo częściej niż inne – stąd konieczność sprawdzenia, czy konkretne rozmiary są oferowane przez hurtownię w odpowiedniej ilości.

Możliwość importu i aktualizacji stanów magazynowych (pliki xml, csv, automatyczny integrator)

Obecnie wiele hurtowni posiada pliki xml/csv dzięki którym produkty hurtowni mogą pojawić się w twoim sklepie internetowym. Pliki powinny zostać sprawdzone przez właściciela sklepu albo firmę, która zajmuje się integracjami pod kątem kompletności danych w nich zwartych.  Powinny one zawierać zdjęcia, opisy, kody produktów, tabele rozmiarów w przypadku butów czy ubrań, kategorie, tytuły, ceny, stany magazynowe.

Aby ułatwić sobie zadanie można skorzystać z ofert firm zajmujących się automatycznymi integracjami (np. Megamo.pl). Ich zalety to:

  • aktualizacja stanów magazynowych co kilka – kilkanaście minut,
  • możliwość wyłączenia produktów, które się nie sprzedały;
  • możliwość zawężenia bazy produktów, które chcemy dodać do sklepu;
  • przypisanie reguł cenowych np. do kategorii;
  • pokazywanie historii aktualizacji;
  • działanie 24 godz./dobę,
  • automatyczne usuwanie niechcianych elementów (nie we wszystkich integratorach)
Znalezienie hurtowni do współpracy w dropshippingu wymaga wzięcia pod uwagę wielu kryteriów.

System zamówień

Nawiązując współpracę z hurtownią w dropshippingu powinniśmy przetestować jej system zamówień. Istotne są:

  • szybkość działania;
  • logiczny, spójny interfejs;
  • dopasowanie do pracy w modelu dropshippingu (np. miejsce, gdzie można wpisać adres klienta, do którego hurtownia ma wysłać towar, możliwość wpisania numeru listu przewozowego, kiedy ma się własnego kuriera);
  • różnorakie pod względem kategorii i cen możliwości wysyłki
  • możliwość szybkiego wyszukiwania produktów po kodach czy też nazwach produktów
  • system płatności (jeśli hurtownia uwzględnia jedynie tradycyjne przelewy powinniśmy się zastanowić, czy nawiązać z nią współpracę. Przy nawale zamówień liczy się czas, a ograniczenie możliwości płatności wydłuża cały proces)

Wysyłka produktów

Hurtownia dropshipping powinna mieć w swojej ofercie różne możliwości wysyłki. Klienci mają bardzo różne preferencje w tym zakresie, dlatego w tej kwestii powinniśmy być szczególnie uważni i sprawdzić czy obecne są takie formy wysyłki jak wysyłka za pobraniem (ciągle bardzo popularna) i paczkomaty.

Ważnym elementem jest czas skompletowania zamówienia i wysyłki: przyjmuje się, że powinno to być od 1-3 dni i warto ustalić to z hurtownią wcześniej. Należy przy tym założyć, że czasem może dojść do nieprzewidzianych sytuacji i dopytać hurtownię, jakie mogą to być sytuacje.

Po złożeniu zamówienia hurtownia powinna poprzez swój system powiadomić nas, kiedy przesyłka została wysłana, kiedy dotrze na miejsce a ponadto zaopatrzyć w numer listu przewozowego, pozwalający na śledzenie przesyłki. Kolejne informacje, jakie otrzymamy powinny już dotyczyć dostarczenia produktu do naszego dropshippingowego klienta. 

Kontakt z hurtownią

Łatwość kontaktu z hurtownią jest ważna z wielu powodów: na początku współpracy konieczne jest ustalenie jej zasad. Pomoże przy tym opiekun klienta: duże hurtownie mają działy obsługi klienta, które powinny oddelegować osobę wyznaczoną do kontaktu z danym sklepem.

W późniejszym okresie kontakt będzie istotny np. w zakresie aktualizacji plików XML/CSV, w razie pytań dotyczących procesu zamówień, asortymentu, ewentualnych trudności z wysyłką itd. Należy pamiętać, aby kontakt do konkretnej osoby otrzymać na samym początku współpracy.

Ciągły kontakt z hurtownią, z którą współpracujemy w dropshippingu jest niezwykle ważny.

Rozliczenia z hurtownią w dropshippingu

Rozliczenie z hurtownią dropshippingową odbywa się na prostej zasadzie: hurtownia przesyła nam fakturę za zakupiony towar. My wystawiamy natomiast faktury klientom końcowym. Warto już na początku ustalić z hurtownią zasady współpracy w zakresie rozliczeń. Hurtownia może np. po zebraniu zamówień z całego tygodnia przesłać nam jedną fakturę zbiorczą, dzięki czemu nie będziemy gromadzić nadmiernej liczby pojedynczych faktur.

Na sprzedawcy (e-sklepie) ciąży obowiązek gromadzenia wszystkich dowodów zakupu i sprzedaży. Powinien on zatem na bieżąco gromadzić dokumenty. To również e-sklep przesyła wszelkie dokumenty klientowi końcowemu – nie robi tego hurtownia!

Zwroty

Współpraca z hurtownią to współpraca na zasadzie B2B. Nie obowiązują tu postanowienia dot. tzw. zwrotów konsumenckich wskazanych w Ustawie o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Hurtownie nie przyjmują zatem od sklepów tzw. zwrotów bez podania przyczyny (zgodnie z ww. ustawą konsument ma na to 2 tygodnie). To samo dotyczy osób prowadzących tzw. działalność nierejestrową. Kupują one towar do dalszej odsprzedaży (dla celów zarobkowych) – z prawnego punktu widzenia nie są więc oni konsumentami.

Sklep ma prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy jedynie w przypadku, gdy klient otrzymał nieprawidłowy, wadliwy lub uszkodzony produkt. Przed rozpoczęciem właściwej współpracy warto ustalić z hurtownią zasady udzielania zwrotów – np. w ciągu ilu dni nastąpi zwrot płatności za zwrócony towar.

Podsumowanie

Wybierając hurtownię do współpracy w dropshippingu powinnismy pamiętać, że w tej formule sprzedaży spoczywa na niej sporo obowiązków. Obowiązki te wymagają dużej staranności i rzetelności, szczególnie w sprawach związanych z szeroko pojętą wysyłką. Dobrze jest zatem zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Nie do przecenienia jest też sprawa kontaktu z hurtownią – dobry kontakt będzie przynajmniej częściowo gwarancją uniknięcia lub szybkiego rozwiązywania pojawiających się trudności – w różnych aspektach współpracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *