Jak opisać produkt, żeby go sprzedać?

Stworzenie profesjonalnych opisów do produktów ma niebagatelne znaczenie dla osiągnięcia wysokich wolumenów sprzedaży w sklepie internetowym działającym w dropshippingu. Przemyślane i profesjonalnie skonstruowane opisy dają klientowi poczucie, że jest traktowany poważnie i są bardzo ważnym elementem składającym się na sukces sklepu.

Sklepy działające w dropshippingu powinny zwrócić szczególną uwagę na jakość opisów do produktów.

Jakie ważne aspekty powinniśmy brać pod uwagę tworząc opisy do produktów?

Pierwszym najistotniejszym elementem jest określenie grupy docelowej.

Przy wyborze grupy docelowej pomocne jest posłużenie się konkretnymi kryteriami, np: finansowymi, geograficznymi., psychologicznymi czy demograficznymi (szerzej o metodach tworzenia grupy docelowej oraz o pomocnych w tym narzędziach, możesz przeczytać na naszym blogu w artykule: Jeśli twoja oferta jest dla każdego, jest do niczego). Pozwalają nam one scharakteryzować naszego przyszłego odbiorcę: określić jego styl życia, zainteresowania, potrzeby, wygląd, zachowanie, sposób wypowiedzi. Możemy tutaj stworzyć przykładowy obraz takiego klienta: znajdźmy odpowiednie zdjęcie, które może go przedstawiać i spróbujmy określić jego podstawowe cechy.

Zdefiniowanie grupy docelowej wpływa na komunikację z klientem, język jakim się posługujemy w kontakcie z nim, a tym samym również na opis produktu. Dostosujmy język opisu do języka odbiorcy. Opisy produktów w sklepie z koszulkami dla nastolatków będą się różniły od opisów koszulek dla dorosłych.

Pamiętajmy o języku korzyści: co nasz klient zyska kupując produkt, który opisujemy?

Twórcy opisów do produktów opisują je często w sposób bardzo sztampowy: biorą pod uwagę głównie wygląd produktu oraz starają się odzwierciedlić jego podstawowe cechy. Taki suchy, okrojony opis nie zachęci klienta do kupna, wręcz przeciwnie – może się on poczuć zlekceważony. Obok głównych elementów oraz cech produktu powinniśmy zatem wymienić korzyści, jakie klient będzie miał decydując się na kupno danej rzeczy. Pomoże nam tutaj znajomość wspomnianej już grupy docelowej. Opisując produkt, jakim jest np. torebka damska inne korzyści z jej kupna zaakcentujemy w przypadku kobiety w podeszłym wieku, a inne w przypadku osoby dwudziestoletniej.

Opisywane przez nas korzyści z produktu powinny dotyczyć przede wszystkim następujących, istotnych dla klientów obszarów: komfortu, poczucia bezpieczeństwa i wizerunku. Jeśli będziemy do nich nawiązywać – nasze opisy z pewnością dotrą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów.

Korzyści z produktu to najważniejsze kryterium, jakim powinien kierować się twórca opisów dla sklepu działającego w dropshippingu.

Jak stworzyć właściwy opis i na jakie etapy podzielić pracę?:

  • Dobrze jest zacząć od zebrania odpowiednich materiałów – czyli wszystkich koniecznych informacji związanych z produktem. Następnym krokiem powinno być stworzenie planu zawierającego najważniejsze elementy przyszłego opisu, tak aby potem przygotować właściwy draft.
  • Prawidłowy opis powinien przede wszystkim mieć właściwie skonstruowany tytuł, który ma niebagatelne znaczenie. Tworzenie tytułów, które w praktyce są często jedynie powielaniem nazw produktów nadanych przez producentów, mija się z celem. Dobry tytuł będzie zawierał szereg informacji o produkcie: jego typ, cechy, szczególne właściwości, nazwę wytwórcy.
  • Następnie przechodzimy do opisu krótkiego, w którym wyjaśniamy, czym jest produkt i do czego służy. W opisie długim natomiast charakteryzujemy produkt w sposób wyczerpujący, skupiamy się na szczególnych, wyróżniających cechach, piszemy językiem korzyści, podkreślamy zalety. Opis ten powinien być na tyle szczegółowy, aby rozwiać wątpliwości klientów co do zakupu. Kolejny etap to tzw. opis technologiczny – tutaj znaczenie mają wszystkie szczegółowe dane dotyczące produktu, łącznie z tymi technicznymi. W zależności od produktu istotne będą tu m.in. dokładne parametry techniczne, tabele rozmiarów itd. Dane te powinniśmy (jeśli to możliwe) opisać również językiem korzyści dla klienta.
  • Bardzo ważnym elementem robienia opisu jest stworzenie tytułu i opisu SEO – tak, aby zwiększyć szansę znalezienia się na wysokich miejscach wyszukiwania w Google. Tytuł SEO zawierać powinien słowa, które posłużą w efekcie do pozycjonowania strony – należy je zatem dobrze przemyśleć. Opis SEO też ma znaczenie dla pozycjonowania i jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Zadbajmy o jego zwięzłość i skupmy się też na doborze odpowiednich słów kluczowych.
  • Sam opis nie wystarczy, aby zafascynować klienta. Profesjonalne zdjęcia mają niebagatelne znaczenie – warto (zakładając sklep) zainwestować w usługi fotografa z doświadczeniem. Środki przeznaczone na ten cel na pewno się zwrócą – nie tylko w przypadku tak oczywistych branż, jak np. odzieżowa.
  • W przypadku wielu rodzajów opisów sprawdza się zastosowanie listy pytań i odpowiedzi. Dotyczy to w szczególności różnego rodzaju urządzeń, jak np. tych służących do rehabilitacji osób niepełnosprawnych. W takich przypadkach bardzo pomocne są również nagrania video – pokazujące klientowi dokładnie, jak działa dane urządzenie. Klient, który ma pewne wątpliwości nie zawsze zadzwoni – może poszukać produktu w innym sklepie. Taka lista pytań i odpowiedzi może mu pomóc szybko podjąć decyzję na korzyść dla nas.
  • Bardzo istotne jest odpowiednie sformatowanie tekstu: przejrzystość, nacisk na podkreślenie korzyści, zastosowanie list (uporządkowanych i nieuporządkowanych), unikanie dużych bloków tekstu czy też stosowanie akapitów.
  • Bardzo ważne jest, aby aktualizować opisy w określonych odstępach czasowych oraz je sprawdzać – potrzeby klientów zmieniają się, zmieniają się też produkty. Praca nad opisami jest więc pewnym stałym wysiłkiem mającym na celu jak najlepszy – czyli jak najbardziej rzetelny przekaz skierowany do klienta, skutkujący lepszą sprzedażą.
Model Dropshippingu bardzo ułatwia prowadzenie biznesu, nie zwalnia jednak z dbałości o taki element, jak profesjonalne opisy do produktów.

Można śmiało powiedzieć, że opis w pewien sposób jest wirtualnym sprzedawcą. Jeśli będzie przejrzysty, wyczerpujący, z profesjonalnymi zdjęciami, ewentualnie filmem video – klient będzie miał zbiór najważniejszych wiadomości w jednym miejscu i z dużym prawdopodobieństwem pozostanie na stronie. Jeśli natomiast opis produktu będzie sztampowy, (np. powielicie opis producenta), odpowiednio go nie sformatujecie a przede wszystkim nie zostanie napisany językiem korzyści – klient nie zadzwoni, aby dopytać się o niejasności – skieruje się do innego sklepu. Klienci, którzy natkną się na niedopracowane, niechlujne opisy, poczują się potraktowani w sposób wysoce nieprofesjonalny. Swój brak zaufania wyrażą skierowaniem uwagi na asortyment w innym sklepie lub napiszą niepochlebny komentarz.

Współcześni klienci oczekują szybkich i wyczerpujących odpowiedzi na pytania dotyczące często długo wyszukiwanych produktów. Chcą wiedzieć, jakie korzyści przyniesie im kupno produktu oraz chcą mieć poczucie, że opis skierowany jest bezpośrednio do nich. Dlatego tak istotne jest tworzenie opisów zgodnie z najlepszymi praktykami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *