Prawa autorskie do zdjęć produktów i opisów do nich w dropshippingu.

Co musisz koniecznie wiedzieć zanim zaczniesz sprzedawać online w dropshippingu.

Sprzedajesz produkty online albo zamierzasz je sprzedawać? Oto co powinieneś wiedzieć na temat praw autorskich do zdjęć produktów i opisów do nich w dropshippingu – w twoim sklepie internetowym lub na portalu typu Allegro.

Wydawać by się mogło, że bez problemu możesz wykorzystać zdjęcia i opisy producenta produktów, w końcu dzięki Tobie zwiększyć się może na rynku liczba produktów danej marki. Czy aby na pewno tak jest?

Przed zamieszczeniem zdjęć produktu czy też opisu do niego należy zweryfikować, czy zarówno jedno jak i drugie nie jest przypadkiem chronione prawem autorskim.

Zacznijmy może od tego co jest przedmiotem prawa autorskiego. Art. 1 Ustawy Prawo Autorskie stanowi:

,,Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).’’

Indywidualny charakter utworu - definicja

Po czym poznamy, że mamy do czynienia z tzw. utworem przejawiającym indywidualny charakter?

Zdjęcie będzie np. wykadrowane, ustalona będzie głębia, ostrość, widoczna będzie perspektywa, zastosowane będą efekty specjalne, jak np. odpowiedni filtr. Na zdjęciu ustawione będą odpowiednie rekwizyty czy też osoby. Są to oczywiście jedynie przykłady. Podsumowując  – nie będzie to np. proste zdjęcie produktu, wykonane pospiesznie telefonem i na prędce wrzucone do sieci. Nie będzie ono bowiem przejawiało indywidualnego charakteru.

Musimy też pamiętać, że fotografowanie produktów jest czasochłonnym i kosztownym zajęciem do którego zatrudnia się profesjonalistów. Zdjęcia takie najczęściej podlegają również czasochłonnej obróbce graficznej. Nie dziwić więc powinna sytuacja, w której osoba, która wyłożyła często znaczną kwotę pieniężną na sesję zdjęciową produktów (producent),  jest niezadowolona widząc, że ktoś bez jej zgody z takich zdjęć korzysta.

Co zrobić by ustrzec się przed przykrą sytuacją jaką może być żądanie usunięcia z naszej strony zdjęć do których nie mamy praw autorskich? Mało tego – oprócz samego żądania usunięcia zdjęć może zostać skierowane przeciwko nam roszczenie o charakterze pieniężnym.

Przede wszystkim zanim umieścisz zdjęcia produktów w swoim sklepie lub na portalu typu Allegro skontaktuj się z producentem i poproś o wyrażenie pisemnej zgody na wykorzystanie jego zdjęć. W większości przypadków spotkamy się najprawdopodobniej z pozytywnym odezwem i tym samym wyrażeniem takiej zgody. Pamiętajmy jednak, że istnieją również producenci, którzy bardzo dbają o swoją markę, PR i dystrybuują swoje produkty jedynie przez tzw. oficjalne kanały. Tu możemy spotkać się z odmową udzielenia takiej zgody.

Prawa autorskie w przypadku profesjonalnych opisów do produktów

Podobnie rzecz się ma w przypadku profesjonalnych opisów do produktów. Tutaj producent również zainwestował w ich stworzenie. Zatrudnił copywriterów, którzy nadali opisowi profesjonalny sznyt o indywidualnym charakterze. Tym samym opis taki stał się utworem w rozumieniu zacytowanego wyżej artykułu Ustawy Prawo Autorskie. Jak rozpoznamy opis chroniony prawem autorskim? Będzie się on np. charakteryzował często obrazowym, barwnym i sugestywnym językiem oddziałującym podprogowo na nasze zmysły. Uważaj też na korzystanie z danych technicznych danego produktu, taka forma opisu też może być chroniona prawem autorskim kiedy np. szereg pozornie nudnych technicznych danych zostanie przedstawiony w formie tabeli o określonych kolorach i nietuzinkowej oprawie, na której to naszemu mózgowi łatwiej jest się zatrzymać i  łatwiej jej treść przeprocesować.

Co do zasady prosta, krótka informacja techniczna najprawdopodobniej nie będzie utworem, ale już np. szczegółowa ulotka utworem najpewniej będzie. Tutaj ponownie przed przykrą sytuacją w postaci roszczenia usunięcia opisów  producenta z naszej strony, czy też wystosowanego roszczenia pieniężnego uratuje nas uprzednie zapytanie się producenta czy możemy użyć jego opisów celem sprzedaży jego produktów.

Pamiętajmy przy tym:

  1. O zgodę pytaj u źródła – to jest producenta produktów, a nie ogniwa występującego np. po nim, to jest jego dealera. On najprawdopodobniej nie będzie podmiotem, który może zezwalać na korzystanie ze zdjęć czy też opisów producenta.
  2. Sporządź krótkie oświadczenie dla producenta zazwalające Ci na używanie zdjęć jego produktów lub opisów do tych produktów. Lakoniczna mailowa odpowiedź producenta typu ,,tak’’ może niekiedy okazać się niewystarczającą dla nas ochroną.
Uzyskanie zgody na używanie zdjęć i opisów produktów producenta

Jak mówi stare porzekadło – przezorny zawsze ubezpieczony! Nie zwlekaj w kwestii uzyskania zgody na używanie zdjęć i opisów produktów producenta. Nie jest to czasochłonne i stresogenne zadanie do wykonania na początku Twojej działalności, a może zaoszczędzić Ci niemałego kłopotu. Liczba roszczeń z tytułu naruszenia praw autorskich wzrasta z roku na rok. Nie pozwól na to, by znaleźć się w tej puli.

Jeśli masz pytania nasz specjalista chętnie udzieli Ci dalszych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *