Wybieramy produkty do dropshippingu

produkty do dropshippingu

Wybór właściwych produktów to jeden z najważniejszych etapów podczas zakładania sklepu internetowego. Nawet najbardziej dopracowany sklep nie będzie zarabiał, jeśli zapomnimy o przygotowaniu dobrej oferty.

Poznaj zasady wyboru produktów do dropshippingu, o których zapominają nawet doświadczeni sprzedawcy.

Dropshiping - jakie produkty sprzedawać

Nawet najbardziej dopracowany sklep internetowy nie zarabia, jeśli nie ma dobrej oferty

Wybór produktów – 8 pytań

  1. Do jakiej grupy klientów chcę skierować ofertę swojego sklepu?
  2. Czy istnieje na rynku zapotrzebowanie na te produkty?
  3. Czy mam wiedzę na temat produktów, które chcę sprzedawać?
  4. Czy istnieje możliwość zastosowania tzw. Cross Sellingu? (sprzedaż produktów lub usług uzupełniających)
  5. Jak duży nakład pracy oraz jakie koszty będą się wiązały z działaniami marketingowymi?
  6. Jak silna jest konkurencja na rynku?
  7. Co o tym sądzą inni?
  8. Kiedy powinienem powiedzieć “sprawdzam”?

1. Do kogo chcę trafić?

Wybór grupy docelowej, to próba zdefiniowania grona klientów o określonych potrzebach, które chcemy zaspokoić. Im lepiej to zrobimy, tym łatwiej będzie nam prowadzić efektywną promocję i sprzedaż.

Nie ma sensu, aby sklep internetowy wykorzystujący zalety Dropshippingu odzieży, np. sukienek, oferował również akcesoria akwarystyczne i pokarm dla rybek. Oczywiście połączenie różnych, na pierwszy rzut oka niepasujących do siebie, kategorii może przynieść pozytywne efekty, ale musi to być krok dobrze przemyślany.


Właściciel sklepu powinien wiedzieć, kto jest jego głównym odbiorcą, jakie ma oczekiwania oraz jakie znaczenie ma dla niego oferowana kategoria produktów.

Sklep internetowy sprzedający odzież w Dropshippingu powinien zastanowić się również nas sprzedażą dodatków do niej.

Określ swoją grupę docelową klientów.
Nie ma sensu, aby sklep internetowy zajmujący się sprzedażą bielizny, oferował również pokarm dla rybek.

2. Kto szuka naszego produktu?

Kolejną istotną kwestią jest zbadanie zapotrzebowania na dany produkt na rynku oraz potencjału sprzedażowego. Powinniśmy się zastanowić, czy na produkty, które chcemy sprzedawać, są chętni, żeby je kupić? Jeśli tak, to jak długo będzie jeszcze trwało? Czy będzie możliwe poszerzenie oferty o nowości w tej samej kategorii? Nie zapominajmy też o cenie i jakości naszego produktu na tle jego zamienników .

Aktualne trendy dotyczące danych produktów oraz możliwości rozwoju możemy przeanalizować m.in. dzięki niektórym narzędziom dostępnym w Internecie, jak np. Google Trends lub Planer słów kluczowych. Możemy też przejrzeć oferty na popularnych portalach aukcyjnych.

3. Czy znamy swoje produkty?

Istotne jest również, czy wybrana przez nas kategoria produktów będzie generowała wiele pytań od naszych przyszłych klientów. Jeśli nie mamy dużej wiedzy na temat naszej oferty, a pytania będą dotyczyć np. szczegółów technicznych, to prowadzenie profesjonalnego doradztwa może okazać się trudne i czasochłonne.

W sklepie z bielizną kluczowa będzie tabela rozmiarów i skład materiału, ale w przypadku sklepu z pokarmem dla ryb egzotycznych sama informacja o składzie może być niewystarczająca.

Sklepy internetowe z odzieżą działające na zasadzie Dropshippingu mają szczególnie dużą konkurencję.

4. Cross Selling – czy sprzedam coś jeszcze?

W wyborze kategorii towarów powinniśmy również uwzględniać Cross Selling, czyli zwiększającą zyski sprzedaż dodatków do produktu głównego.

Jeśli zamierzamy prowadzić dropshippingowy sklep z odzieżą, np. z sukniami balowymi, dobrym pomysłem może być rozszerzenie oferty o pasujące do nich buty lub torebki. Im wyższy jest potencjał do zastosowania Cross-Sellingu, tym większe będzie prawdopodobieństwo wysokich zysków.

Technika Cross-Sellingu jest wymagająca pod względem odpowiedniego doboru dodatków. Zdecydowanym ułatwieniem będzie znalezienie dostawcy, który udostępni nam szeroką gamę produktów.

5. Marketing – jak mogę dotrzeć do klienta?

Żeby klient mógł coś kupić w naszym sklepie, musi najpierw dowiedzieć się o jego istnieniu. Marketing jest kluczowy także lub zwłaszcza w handlu internetowym – wybierając konkretny rodzaj asortymentu musimy wziąć pod uwagę nakład pracy oraz koszty z nim związane.

Rozważyć warto pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach, programy partnerskie, obecność na portalach aukcyjnych jak Allegro i eBay oraz w porównywarkach cen, mediach społecznościowych itp. Metod jest wiele i nie każda przynosi takie same rezultaty – dlatego warto je lepiej poznać lub poprosić o radę specjalistę.

Jesli zakładamy pierwszy sklep internetowy w Dropshippingu, powinniśmy zasięgnąć porady osób bardziej doświadczonych.

Wybór konkretnych działań marketingowych będzie zależał od rodzaju towaru, grupy docelowej, planów rozwoju biznesu i konkurencji. Jeśli zakładamy pierwszy sklep internetowy, najlepiej poradzić się dodatkowo osoby, która ma już w tej materii doświadczenie.

6. Jak silna jest konkurencja?

Zazwyczaj na rynku nie działamy sami, konkurencja albo już na nim jest albo wkrótce się pojawi. Powinniśmy przeanalizować jej poczynania, przyjrzeć się metodom, źródłom i strategii pozyskiwania klientów, określić mocne i strony np. pozycję w wyszukiwarkach, opinie klientów, rozpoznawalność marki. Szczególnie silna konkurencja istnieje wśród sklepów działających na zasadzie dropshippingu, a oferujących odzież.

Analiza działań konkurencji to przyjrzenie się również jej działaniom agresywnym, jak np. stosowanie cen dumpingowych. Jeśli sprzedaż jest możliwa tylko przy bardzo niskich marżach albo przy dużych nakładach serwisowych, to nawet bardzo dobry asortyment nie przyniesie dużych korzyści, ponieważ możliwy będzie jedynie niski zysk.

7. Co sądzą inni?

Często zapominamy, że nie wszyscy ludzie myślą i działają tak samo, jak my. Dlatego warto pytać i wszystkie pomysły konsultować z zaufanymi osobami, jeszcze przed rozpoczęciem ich realizacji. Im więcej osób poprosisz o zdanie na temat sklepu i jego asortymentu, tym większa będzie szansa powodzenia.

Im więcej osób poprosisz o zdanie na temat sklepu i jego asortymentu, tym większa będzie szansa powodzenia.

Zalety Dropshippingu

8. Kiedy powiedzieć “sprawdzam”?

Na koniec bardzo ważna kwestia, o której łatwo można zapomnieć, czyli ramy czasowe i kryterium sukcesu/porażki.

Wprowadzenie do sprzedaży nowego pakietu produktów możemy traktować jako pewnego rodzaju projekt, dlatego już na początku powinniśmy określić co najmniej trzy wymiary:

Cel

Powinieneś określić, czy rozszerzenie oferty sklepu ma na celu tylko sprzedaż nowych produktów, czy chcesz osiągnąć także jakieś dodatkowe korzyści np. poprawę wizerunku sklepu, zwiększenie ruchu z wyszukiwarek i porównywarek cen itp.

Harmonogram

Czas jest ograniczony więc dobrze jest zaplanować prace związane z wprowadzeniem produktów do oferty sklepu oraz kiedy i jakie powinny zostać uruchomione akcje marketingowe.

Oczywiście nie chodzi o to, żeby kurczowo trzymać się raz ustalonego harmonogramu. Świat się zmienia, zwłaszcza w Internecie, i musimy do tego dopasowywać swoje działania

Czas trwania

Każdy projekt musi mieć ramy czasowe. To ty je określasz, ale pamiętaj, żeby zrobić to rozsądnie. Przyjmuje się, że rozszerzenie oferty sklepu internetowego o nowe produkty powinno zacząć przynosić efekty już po 3-4 miesiącach. Jednak musimy też pamiętać o specyficznych branżach – np. zabawki i produkty świąteczne powinny znaleźć się w sklepie na wiele miesięcy przed kulminacją sprzedaży.

Przyjmuje się, że rozszerzenie oferty sklepu internetowego o nowe produkty powinno zacząć przynosić efekty już po 3-4 miesiącach.


Podsumowanie

Proces wyboru konkretnych kategorii produktów do sklepu jest niezmiernie ważny i ma wiele zalet. Niedoświadczeni właściciele sklepów internetowych są często zdania, że należy w swoim sklepie oferować jak największą ilość towarów i chcą zamieścić w nim wszystkie możliwe kategorie towarów.

Ilość i różnorodność towarów wiążą przede wszystkim z szansami na wyższy zysk. W wielu wypadkach tak jest, ale nie zawsze: koszty nabycia towarów i ich magazynowania są znacznie wyższe, zarządzanie tyloma kategoriami produktów wymaga większego nakładu czasu i kosztów, również wysiłek związany z działaniami marketingowymi jest dużo większy. Można to stwierdzić w przypadku wielu sklepów, które posiadają bardzo duży asortyment towarów. Mają one wielu klientów oraz wysokie obroty, ale efektywna marża z zysku jest często niska. Te niskie marże związane mogą być w dużej mierze z bardzo wysokim nakładem pracy w zakresie gospodarowania towarami, logistyki i marketingu. Dlatego główne zalety Dropshippingu: brak konieczności magazynowania towaru oraz jego przesyłania są tak istotne (o innych zaletach Dropshippingu możesz przeczytać tu:……)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *